داستان مک دونالد
این فست فودهای زنجیرهای در زمانی که به وجود آمد، چیز زیادی برای ارائه نداشت. با این حال، سازندگان آن نهایت تلاش خود را کردند که از کمترینها، بهترینها را بسازند و نهایت خدمات را در اختیار مردم قرار دهند. همین اتفاق هم به خوبی رخ داد و باعث پیشرفت روزافزون مک دونالدشد.
بیشتر بخوانید : راز موفقیت مک دونالد
در این بین، بی شک مک دونالد یکی از بهترینها و البته بزرگترینها در این خصوص است که ویژگیهای بی شماری هم در شعبات آن مشاهده میشود.
به دلیل اهمیت و جالب بودن این موضوع، در این مقاله قصد داریم تا در خصوص ت اریخچه مک دونالدبا هم صحبت داشته باشیم. در ابتدای به سراغ پیدایش این فست فود میرویم و سپس از ادامه راه و زمان حال آن، مطالبی را در دسترس شما عزیزان قرار خواهیم داد. پس در صورتی که علاقه مند به چنین موضوعاتی هستید، تا انتها همراه ما باشید.
بیشتر بخوانید : استراتژی فناوری ، نوآوری مک دونالد
پیدایش فست فود مک دونالد
همه چیز برای این فست فود از سال 1948 میلادی شروع شد. جالب است بدانید که دو برادر با نامهای ریچارد و موریس که نام خانوادگی آنها نیز مک دونالد، تصمیم گرفتند که جایی کوچک را برای درست کردن غذاهای فست فود و عرضه آنها به مردم در دسترس قرار دهند.
به همین دلیل بود که آنها نخستین شعبه مک دونالدرا در ایالت کالیفرنیا به وجود آوردند. البته این دو برادر در آن زمان روحشان از این قضیه خبر نداشت که شعبههای دیگری هم در آینده در راه خواهد بود. شاید تا به حال تصاویر نخستین شعبه مک دونالدرا مشاهده کرده باشید.
یکی از خصوصیاتی که باعث شد مک دونالددر آن زمان به شهرت بالایی دست پیدا کند، همین عرضه غذاها با سرعت زیاد بود. این در حالی بود که دیگر کسب و کارهای این چنینی آن طور که باید و شاید در انجام این خدمت موفق نبودند.
منوی آن شعبه از غذاهای بسیار کمی تشکیل شده بود. اطلاعات چنانی را در مورد تهیه غذاهای فراوان نداشتند و تنها به دنبال این بودند که از داشتهها و اندوختههای خود به بهترین شکل استفاده کنند. این غذاها شامل همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و البته نوشابه بود.
لوگوی مک دونالد
لوگوی مک دونالدنیز از دیگر مسائلی است که در گذر زمان با تغییرات فراوانی همراه شد. این لوگو در ابتدای کار این دو برادر صرفا به صورت یک نوشته بود. در سال 1948، این لوگو پس زمینه آن به رنگ مشکی در آمد. سال 1953 بود که تصویر یک آشپز بر روی این لوگو درج شد تا افرادی که با این کسب و کار آشنا نبودند، بتوانند ماهیتش را از روی لوگوی آن حدس بزنند.
از سال 1960 میلادی به این طرف، یک M بزرگ را بر روی لوگوی این شعبات مشاهده کردیم که نماد نام اول آن است. این M از آن زمان تا به حال به همین شکل مانده است که البته نوشتههایی به آن اضافه یا کم شد، و یا این که پس زمینه آن تغییر پیدا کرد.
مک دونالد در ادامه فعالیت ها
شعبهای که از آن صحبت شد، بعد از مدتی با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم همراه شد. همین باعث شد تا ثروت و سرمایه برادران مک دونالدروز به روز افزایش پیدا کند. آنها به جای این که سرمایه خود را درگیر مسائل مادی کنند، ترجیح دادند که کسب و کار خود را گسترش دهند.
بعد از مدتی، ایده فوق العاده دیگری به ذهن آنها خطور کرد و آن هم گسترش این کسب و کار ورای آمریکا بود. هم اکنون شما میتوانید این شعبهها را در همه جای جهان مشاهده کرده و از طعم فوق العاده غذاهای آن لذت ببرید.
خبر خوب این است که منوی این شعبهها نیز روز به روز بیشتر شد و کیفیت بالا را باید یکی از مهمترین ارکان موفقیت آن به شمار آورد. طبق آمار منتشر شده نزدیک به 37 هزار شعبه از این فست فودی در جهان به چشم میخورد .
البته دلایل دیگری هم برای موفقیت مک دونالدذکر میشود. برای نمونه میتوان گفت که در سال 1953، ریچارد و موریس این تصمیم را گرفتند که حق امتیاز شعبههای دیگر را به افراد بدهند. در همین راستا، افراد ثروتمندی بودند که نسبت به انجام این کار اقدام کردند و شریک در شعبههای دیگر مک دونالدشدند. به بیان دیگر میتوان گفت که آنها با مشاهده فرصتهای موجود در این فست فودی، تلاش کردند تا سرمایه خود را افزایش دهند.
همچنین بیشتر از 300 هزار کارمند در حال حاضر در این شعبهها مشغول به کار هستند. این طور که پیدا است، بیشترین خرید غذاها در حال حاضر در تمام جهان به مک دونالد مربوط میشود.
مشاهده پست مشابه : جایزه خنجر طلایی به مایکل روبوتهام رسید